Daar heb je vrienden voor – Astrid Harrewijn

Posted by:     Tags:  , , ,     Posted date:  December 21, 2016  |  No comment




Twee boeken uitgeven in één jaar tijd, Astrid Harrewijn doet het. Met ‘Daar heb je vrienden voor’ schrijft ze het tweede deel van de trilogie en het vervolg op ‘Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)’. Beide boeken verschenen in 2016 bij de Nederlandse uitgeverij, Boekerij.

“De pot met kansen is niet onuitputtelijk. Als je ze niet grijpt, als je er niets mee doet, dan heb je het niet begrepen. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan.”

Joost, ondertussen een veertiger, is schrijver, kunsthistoricus en archeoloog. Hij werkt bij de Universiteit van Amsterdam en het Rijksmuseum. Hij is ook een nieuwe uitdaging als schrijver aangegaan. Voor zijn nieuwste boek over keizer Augustus trekt hij enkele maanden naar Rome om in alle rust te kunnen schrijven. Zijn uitgeverij meldt hem dat ze willen dat hij een andere weg inslaat door het seksleven van keizer Augustus te beschrijven, een onderwerp dat ongetwijfeld zal aanslaan. In eerste instantie voelt hij zich hier onwennig bij, maar het leven dat hij leidt in Rome in combinatie met de mooie Italiaanse vrouwen helpt hem om zijn inlevingsvermogen te verhogen. Niet veel later ligt zijn boek in de boekhandel. Wat eerst een flop lijkt te zijn blijkt uiteindelijk een hoogtepunt voor de verkoopcijfers te worden.

Maar Rome brengt meer naar voren dan enkel zijn boek. Hij spendeert zijn dagen in Rome niet alleen als schrijver en met het bezoeken van Donato maar ook als oppasser van Noemi, het dochtertje van een alleenstaande vrouw die bij hem in het gebouw woont. Noemi brengt een kinderwens in hem naar boven. Eenmaal terug aangekomen in Amsterdam beseft hij echter dat er geen kinderen zullen zijn zonder een vrouw, dus besluit hij actie te ondernemen.

Verder lijkt het alledaagse leven bij zijn terugkomst in Amsterdam gewoon verder te gaan, maar dat duurt niet lang. Het lukt hem om op één dag tijd zowel zijn job bij de Universiteit van Amsterdam als zijn job bij het Rijksmuseum te verliezen. Volkomen onterecht, maar tevergeefs.

“Het besef valt als een baksteen. Een forse dreun voor mijn toch al pijnlijke hoofd, maar ik zit er dus middenin, midden in de grote tegenslag. Wie zei ook alweer dat het niet gaat om de tegenslag zelf, maar hoe je ermee omgaat? Wat een lul om zoiets te bedenken.”

Tijdens zijn laatste dagen bij het Rijksmuseum heeft hij echter een opmerkelijk symbool ontdekt. Hoe komt dit symbool hier? Zou het iets betekenen? En zo ja, wat kan het betekenen? Het symbool laat hem niet los. Wanneer Donato plots ernstig ziek wordt besluit Joost onmiddellijk naar Rome te vertrekken. Hij vertelt hem over het spoor dat hij heeft ontdekt en vraagt Donato om raad. Als Donato ervan hoort, komt hij terug tot leven en schiet hij meteen in actie. Terug aangekomen in Amsterdam gaat Joost op onderzoek uit.

Astrid Harrewijn doet het weer

Omdat beide boeken kort op elkaar volgen voelt het verhaal nog vertrouwd aan. Dat is een meerwaarde voor een trilogie. Als er te veel tijd over gaat, duurt het eventjes voor je als lezer terug in het verhaal komt. Daar heb ik bij dit boek geen last van gehad. Je hoort echter wel regelmatig dat bij een trilogie het middelste boek er meestal minder uitschiet dan het eerste en het laatste boek. Dat heb ik hier ook ervaren – ik vermoed omdat het niet meer nieuw is – , maar desondanks blijft het verhaal een absolute topper. Het verhaal heeft verschillende deellijnen. Dat maakt het zo sterk, want het blijft boeiend. Harrewijn wist op elk moment mijn aandacht te behouden. Daarbovenop heeft ze een toegankelijke schrijfstijl waardoor het vlot leest. Je kan het boek voor het slapengaan of op een drukke trein lezen, omdat er geen moeilijke taal wordt gebruikt en het verhaal boeiend is zal je aandachtig blijven verder lezen. Al zullen de andere treinreizigers zonder twijfel vreemd opkijken als ze je zien lachen met de humoristische passages van Harrewijn!

Vier op vijf.

Daar heb je vrienden voor / Astrid Harrewijn / Uitgeverij Boekerij / 2016 / 320 pagina’s / ISBN 9789022574430