Interview door Chelsey en Valerie

Kan je jezelf en je boek even kort voorstellen?
Ik ben Rima Orie, auteur van de Zwendelprins. In 2018 nam ik deel aan de Moon YA contest, een schrijfwedstrijd waarbij de winnaar een uitgeefcontract kreeg bij uitgeverij Moon. In de jury zetelden een aantal auteurs, een agent en andere boekenkenners en uiteindelijk eindigde ik op de eerste plaats. Een jaar later ongeveer verscheen dan uiteindelijk De Zwendelprins. Het boek gaat over de zeventienjarige keukenhulp Simran die droomt over de verhalen die zich afspelen buiten de muren van het paleis. Eén verhaal in het bijzonder laat haar niet los: de verdwijning van de kroonprins, twintig jaar geleden. Op een dag duikt er een prins op uit het koude Fengart die beweert dat hij de kroonprins kan terugvinden. Velen zijn hem voorgegaan, maar niemand is er ooit in geslaagd de jonge prins terug te brengen. De paden van deze prins uit Fengart en Simran kruizen elkaar en dan begint er een enorm avontuur voor onze keukenhulp.

De Zwendelprins is één van de vijf genomineerden in de categorie oorspronkelijk Nederlandstalig. Jouw boek werd gekozen uit ongeveer 35 titels. Wat betekent deze nominatie voor jou als auteur?
Ik vond het oprecht super speciaal, want ik had het totaal niet verwacht. Beste Boek voor Jongeren is natuurlijk wel echt de doelgroep waar ik voor schrijf dus stiekem hoopte ik er wel op. Het zijn namelijk die jongeren waar je je verhaal naartoe wil brengen. Ik was heel erg verrast met de nominatie!

Is het extra bijzonder omdat het je debuut is?
Eigenlijk is alles wat er omtrent De Zwendelprins is gebeurd erg bijzonder; het hele boek is voor mij bijzonder (lacht). Eerst won ik de schrijfwedstrijd (Moon YA contest), vervolgens kwam er de nominatie en de tweede plek op Chicklit (Chicklit.nl Young Adult boek van het jaar 2019, nvdr.), daarna de nominatie voor de longlist van de Hebban Debuutprijs 2020 en het feit dat De Zwendelprins behoorde tot de 19 Young Adult boeken van 2019. En nu ben ik genomineerd voor Beste Boek voor Jongeren. Ongelooflijk.

Er staan zes debutanten op de lijst en meer YA dan vorig jaar. Vind je dit een goed signaal naar de uitgevers en jonge schrijvers?
Ik denk dat young adult in het Nederlandse taalgebied heel lang niet serieus genoeg genomen werd. Met ideeën zoals ‘je kan er niet uit leren’ of ‘Nederlandstalige YA is niet diep genoeg’ ontbrak het aan de juiste mindset. Nochtans behandelt YA de periode waarin je als jongvolwassene opgroeit en die is zo anders dan je jeugd of het leven als volwassene. Je doet tijdens deze periode veel dingen voor het eerst en de ervaringen en kennis die je opdoet vormen je enorm als persoon. Daarbij behandelt YA naar mijn mening júíst heel veel onderwerpen waar volwassen boeken vaak op achterlopen. Je kan bijvoorbeeld denken aan diversiteit, racisme, homofobie, fatshaming, seksisme en zo kan ik wel even doorgaan.

Vijf jaar geleden waren er weinig Nederlandstalige young adults, althans bij grote YA-uitgeverijen. Ondertussen zijn het er steeds meer en meer en daar ben ik uiteraard heel blij mee. Door deze nominatie hoop ik dat er nog meer YA-auteurs zullen rechtstaan. Daarnaast kan deze prijs jongeren ook stimuleren om te gaan schrijven omdat je het signaal geeft dat ook jonge schrijver kunnen winnen en dat geeft veel voldoening.

Binnen YA is vooral fantasy nog steeds ondergewaardeerd, denk ik. Nochtans is dat in het buitenland het subgenre met de meeste hypes, maar in het Nederlandstalig gebied wordt het vaak als minder belangrijk ervaren. Misschien zijn lezers hier over het algemeen nuchterder en wordt het genre te vaak omschreven als voor kinderen of niet leerrijk genoeg omdat het niet ‘realistisch’ is. Toch denk ik dat fantasy net veel vraagt van zijn lezer. Je hebt inleving nodig en je kan er zeker wel iets uit leren omdat er diepe gesprekken kunnen plaatsvinden binnen deze fantasiewereld. Ook fantasy-auteurs kunnen immers niet iets verzinnen wat niet, in een bepaalde vorm, al bestaat. Fantasy zit vol met symboliek en parallelen die aansluiten op de werkelijkheid. Daarnaast behandelt fantasy niet enkel psychologische effecten, maar ook sociologische effecten. Het is het enige genre, naast science fiction, dat niet enkel de psyche van mensen maar ook hele samenlevingen onder de loep neemt. Al met al hoop ik dat fantasy de komende jaren ook een prominentere rol mag spelen in de Nederlandstalige boekenwereld!

Heb je nog tips voor jonge mensen die een boek willen schrijven?
Toen ik veertien was begon ik met het online posten van verhalen en zo eindigde ik op Wattpad. Je kan er verhalen posten en er ontstaat interactie met andere lezers en schrijvers. Eigenlijk kan je het omschrijven als een soort sociale media voor auteurs. Dat werkte voor mij erg motiverend en ik heb dan ook veel te danken aan die tijd. Het heeft me laten ontwikkelen tot de auteur die ik nu ben. Daarom raad ik platforms als Wattpad en Sweek zeker aan voor jonge, beginnende schrijvers!

Verder ben ik van mening dat je het meest leert door van alles uit te proberen. Niet enkel op vlak van genres, maar ook in schrijfstijl, spanningsopbouw, plot en personages. Alles. Er zijn zoveel tips te vinden, maar door die allemaal over te nemen verdwijnt je eigen stem in het proces. Dat is zonde. Er is namelijk geen goed of fout. Zoek vooral je eigen ding en breek de regels!

Werk je aan een nieuw boek?
Momenteel werd ik aan mijn tweede boek, dat opnieuw een high fantasy zal worden. Het speelt zich wel af in een land dat gebaseerd is op koloniaal Suriname; het land waar mijn ouders zijn geboren en mijn voordouders uit India onder valse voorwendselen naartoe gebracht werden door de Nederlanders. De Zwendelprins vertegenwoordigde ‘mooie dromen’, maar dit verhaal wordt een stuk donkerde er gruwlijker. Meer een nachtmerrie dan een droom. Als alles goed gaat, verschijnt het boek in het najaar van 2021.

No Comments

Post a Comment