Het boek wordt ingeleid met een artikel over een misdaad duo dat op vrije voeten komt. Verschillende commentaren zijn te lezen van de moeder van het slachtoffer, de politie en het publiek. Zo wordt er gesproken over een ontvoering van hun gehandicapte buurjongen. De gedachten alleen al deden mij rillen. 

Het verhaal begint vanuit het perspectief van de crimineel: Charlotte. Zij is vervroegd vrijgelaten met een enkelband als voorwaarde. Als lezer is het dus bekend wie de dader is, alleen nog niet wat er in het verleden is gebeurd. Wat dit precies is, blijft tot het einde erg mysterieus. En dat zorgt voor een bepaalde spanning in het verhaal. 

Het verhaal kent verschillende perspectieven qua persoon en tijd. Charlotte en Sean hebben op acht- en tienjarige leeftijd een misdaad begaan. Beiden hebben een nieuwe identiteit gekregen om een nieuw leven op te bouwen. Ze hebben elkaar na die gebeurtenis niet meer gezien, maar trekken als twee magneten toch weer naar elkaar toe. Die continue wisselwerking tussen toen en nu geeft een mooi inzicht in de psyche van de personages. Als lezer word je nieuwsgierig naar de hoe, wat en waarom. Je komt hier echter heel langzaam achter.

De levens van beide personages zijn niet echt standaard te noemen, gezien hun onstuimige jeugd. Met name Charlotte krijgt flink wat voor haar kiezen. Na jaren in een instelling te hebben gezeten, komt ze terug in de ‘echte’ wereld. Al snel merk je dat ze nooit heeft geleerd om te functioneren in de maatschappij. Ze mist de vaardigheden die daarvoor nodig zijn en haar psychologe is haar enige houvast. Sean daarentegen wordt al snel afgetekend als het spreekwoordelijke foute vriendje waar iedere ouder voor huivert. Charlotte is op haar beurt erg naïef en zal deze houding doorheen het hele verhaal niet kwijtraken. Ze worstelt met haar identiteit en heeft het kinderlijke nooit van zich af kunnen gooien. Deze dualiteit die binnenin Charlotte woedt, is de kern van het hele verhaal. 

Diezelfde dualiteit is bij Sean te vinden. Alleen op een totaal andere manier. Hij wil koste wat het kost Charlotte vinden. De auteur wekt de indruk dat dit oorspronkelijk draait om wraak, maar Sean maakt gedurende het verhaal een gigantische evolutie door die het verhaal naar een hoger niveau tilt. 

Ondanks dit sterk staaltje psychologie hadden wat mij betreft sommige personages nog wat meer uitgediept mogen worden. Na het boek uitgelezen te hebben bleef ik met vragen zitten. Waarom verhuisde de psycholoog bijvoorbeeld met Charlotte mee? Gedurende het verhaal is dit niet echt duidelijk geworden.

Het boek ‘thrilt’ niet echt in de zin van spanning. Het is voornamelijk psychologisch supersterk. Als lezer vraag je je af wat voor impact dit alles op Charlotte en Sean hun huidige leven heeft en waar ze terecht zullen komen. Want zijn ze daadwerkelijk klaar voor het echte leven en om zelfstandig een toekomst voor zichzelf op te bouwen? De wervelende manier van vertellen geeft zoveel tekens af dat je als lezer niet meer weet wat je moet denken. Je leeft mee met Charlotte, maar huivert ook om haar daden. Je denkt eindelijk te weten wat er in het verleden heeft plaatsgevonden, tot je er toch niet meer zo zeker over bent. Lloyd bouwt het verhaal zo op, dat je in elk hoofdstuk wel verrast wordt met een andere wending. Dit is voornamelijk terug te zien aan het einde van het verhaal. 

Amy Lloyd maakt met dit boek duidelijk hoe een bepaalde keuze in het verleden ervoor kan zorgen dat je hele toekomst er anders uit komt te zien. De schrijfstijl is prettig en leest vlot weg. Het heeft naar mijn mening iets weg van een Young Adult. Lloyd weet het einde tot een mooi geheel te maken waar alle verhalen samenvloeien. Voor de spanning hoef je het wellicht niet te doen, maar vanuit een psychologisch perspectief is dit een pareltje. 

Deze recensie is geschreven door Charlotte Rozema. Ze  zit op CSG Dingstede te Meppel waar ze de havo doet. Charlotte is dol op lezen, omdat je dan even de dingen om je heen vergeet. Ze heeft veel interesse voor lezen. Daarnaast schrijft ze graag zelf verhalen en doet dan ook regelmatig mee aan schrijfwedstrijden.

Valse leugens / Amy Lloyd / Vertaald door Anne-Marie Vervelde en Louise Koopman / De Fontein / 2020 / 319 blz. / ISBN 978 90 261 5059 3

Gastblogger: op deze plek zullen we regelmatig recensies plaatsen van bezoekers of van recensenten van bevriende websites en tijdschriften. Dat gebeurt soms op uitnodiging, maar heel graag willen we ook plaatsmaken voor spontaan ingeleverde boekbesprekingen. Dus: heb je een goed boek gelezen? Deel je mening (en dus je passie!) met de andere lezers van De Leesfabriek!

Dit boek kun je meteen bestellen via deze bestellink van Libris.nl

.

.

No Comments

Post a Comment