Als er één ding vanaf het eerste hoofdstuk duidelijk is dan is het wel dat hoofdpersonage Umut op het verkeerde moment op de verkeerde plek is. Toch kan hij er eigenlijk weinig aan doen. Hij is nou eenmaal in een achterstandswijk geboren en tussen de hangjongeren, sorry, vrienden die hij heeft zit onvermijdelijk tenminste één rotte appel en zijn oudere broer Ömer is ook nog eens de studiebol van de familie.  Umut is dat duidelijk niet… Aan het begin van de zomervakantie rijdt hij de onverzekerde auto van zijn vader in puin en vanaf dat moment stapelt het ongeluk zich alleen maar verder op.

Wat we ook heel snel weten is dat Umut naast zijn coole houding eigenlijk een heel klein hartje heeft. Zijn tweelingbroer Ilyas heeft een zware handicap opgelopen na een dramatisch ongeval. Iedereen in het gezin, ook Umut, is bezig om Ilyas te helpen met allerlei praktische dingen, met zijn spraak en met zijn fysieke ontwikkeling. Maar Umut heeft een speciale band met Ilyas. Dat lezen we in de passages waarin de broers ’s avonds op bed liggen. Ze begrijpen elkaar zonder veel woorden te gebruiken en delen ook een speciale soort humor. In alles wat Umut denkt is het overduidelijk dat hij veel van zijn broer houdt. Ook merken we meteen dat er een vaag gevoel van schuld zit in de gedachten van Umut. Maar waarover dan? Dat blijft voor ons lang verborgen. 

Aandoenlijk is dat Umut een baantje via een uitzendbureau neemt in een poging wat geld te verdienen om zijn vader te helpen. Maar zijn slecht betaalde werk bij de plantsoenendienst is natuurlijk in de verste verte geen oplossing voor een auto die totalloss is gereden. Toch dient zich daar een lichtpuntje aan. In de buurt van het schoffel- en snoeiwerk van Umut maakt hij kennis met mysterieus meisje, Linda. Linda spreekt niet, maar tekent. Het past natuurlijk in de opzet van de auteur dat juist Umut daar wél oog voor heeft. Natuurlijk heeft ze ook prachtig rood haar en schitterende ogen. Maar dit meisje en haar tekeningen maken hem nieuwsgierig.

Er is veel te zeggen over het verloop van het verhaal waarin Umut zich thuis en in zijn eigen wijk steeds verder in de nesten werkt. Maar als lezer voel je aan dat dat alleen de (hopelijk tijdelijke)  buitenkant is van het leven van Umut. Wij zijn vooral nieuwsgierig naar de binnenwereld van Umut. De passages waarin hij -samen met zijn schoffelende collega’s- in de buurt van Linda vormen de keerzijde van de ellende thuis en kunnen elkaar niet snel genoeg opvolgen. Dat zijn de liefdevolle momenten waardoor Umut zich staande weet te houden, naast de momenten die hij deelt met Ilyas natuurlijk. Wat er nou eigenlijk gebeurd is met Ilyas en met Linda en hoe Umut zich weet te redden uit de val die de criminele rotjochies voor hem hebben opgesteld dat moet de lezer zelf maar ontdekken. Maar, de afloop van het verhaal is eigenlijk niet echt van belang…

Paulien Weikamp heeft een boek geschreven met authentieke personages die ook in het werk van Derk Visser figureren. Het leven in troosteloze grijze flats in een uitzichtloze situatie van armoede en kansenongelijkheid beschrijft ze zonder een woord te veel te gebruiken. Ook slaagt Weikamp erin een verhaal en een personage te creëren waarin veel kansarme jongens zich zullen herkennen. Niet door semicriminele milieu, niet door het monotone baantje, maar door de gevoelswereld treffend te beschrijven. De emoties en de taal zijn oprecht en dat ruiken deze jongeren.

Vliegen / Paulien Weikamp / Uitgeverij Querido / 2022 / 277 blz. / ISBN 9789045127224

John: Ik lees….. eigenlijk altijd. Nadat ik het leesvirus eenmaal ontdekte is het nooit meer overgegaan. Het is altijd mijn droom geweest om alle kinderen en jongeren datzelfde te laten ervaren. Binnen de redactie van De Leesfabriek werk ik vooral op de achtergrond want het platform is er voor jongeren en door jongeren.

Dit boek kun je meteen bestellen via deze bestellink van Libris.nl

.

.